Vad kostar en president?

En sanning inom forskning om politisk reklam är att den som har mest pengar vinner. Inte alltid förstås, men oftast. Nu kan man alltid hävda att kausaliteten inte är självklar. Det kan ju vara så att en kandidat som har mer karisma, starkare budskap, mer stöd av partiet, vind i opinionsseglen kanske får in mer pengar som kan läggas på kampanjen. Med andra ord så är den en förstärkande spiral där popularitet ger pengar som kan spenderas och kanske också mer popularitet.

På Opensecrets.org kan man detaljstudera hur mycket som lagts i kampanjkostnader på olika val i USA. Faktum var att presidentvalet i USA inte var dyrare än den tidigare presidentvalen. Man får faktiskt gå tillbaka till valet 2000 mellan Bush och Gore för att se ett mindre kostsamt presidentval sett till pengar.

Valet 2016 gick också emot den allmänna visdomen att den som spenderar mest vinner. Trumps kampanj var betydligt billigare (ca 50%) än Clintons. Hillary Clinton fick in och gjorde åt nästan 800 miljoner dollar och motsvarande siffra för Donald Trump var drygt 400 miljoner dollar. Men Twitter är ju som bekant gratis

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Affischkampen vid extravalet 1958

Varför skulle myndigheter inte berätta allt de vet? En liten undersökning med en hypotetisk fråga

Public service är en prefekt måltavla i kulturkriget