ASAP Rocky - en folkbildningsmöjlighet

Jag har den senaste måndaden läst ganska många medietexter och inlägg på sociala medier som beklagat sig över ASAP Rocky-rättegången. Det har beskrivits som en cirkus, där ett mindre misshandelsmål fått orimliga proportioner. Sedan har det också förts en meta-debatt, i båda sociala medier och traditionella nyhetskanaler, om hur vissa tvärsäkert uttalar sig om skuldfrågan innan rättegången ens ägt rum.

Det ligger givetvis en hel del i kritiken. Men det går inte att komma ifrån att när en kändis som ASAP Rocky häktas och anklagas för misshandel blir det en stor nyhet. Hade vi haft borgenssystem i Sverige eller om flyktrisken bedömts annorlunda vore nyheten sedan länge varit bortglömd. Utan Trumps twittrande hade det också rimligtvis lagts sig tidigare.

På det stora hela skulle jag nog ändå hävda att de positiva konsekvenserna av bevakningen överväger de negativa. Jag skulle tro - även om jag inte vet säkert - att kännedomen om vissa delar av det svenska rättssystemet blivit mer känt hos många i både Sverige och utomlands. Det svenska häktningssystemet och kritiken mot det är en sådan. Att vi inte tillämpar borgen är en annan och skadeståndsfrågan lär bli på tapeten framöver. Faktum är jag gärna sett mer av lite jämförelser mellan juridiska system och praxis i nyhetsmedierna. Lite exemplifieringar om hur fallet med ASAP Rocky skulle sett ut i olika länder kunde giort det mer överskådligt. Här har nyhetsmedierna en folkbildande uppgift. Hade jag varit samhällskunskapslärare på gymnasiet skulle det varit en given uppgift att under höstterminen låta eleverna gräva ner sig i hur juridik funkar runtom i världen med ASAP Rocky fallet som exempel.

Jag har personligen också lärt mig en del om rättssystemet genom att följa bevakningen, men kanske har jag mest lärt mig hur ASAP Rokcy låter och fick av 17-åringen hemma hjälp med att välja ut lite låtar till min julilista på Spotify. Sedan har vi haft en del långa diskussioner om begrepp som nödvärn, skadeståndsanspråk och häktning. Det har också varit nyttigt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den blomstertid nu kommer.... Veckans valaffisch v.28

Fyra spaningar i invasionens skugga

Vem gynnades av valbevakningen - en fråga om AB-index?