När makten står på spel

I maj 1991 så ringde min telefon. Det var professor Kent Asp på JMG som undrade om jag och Nicklas Håkansson - som jag satt och skrev uppsats tillsammans med - ville jobba för honom och koda nyheterna under valrörelsen 1991. Eftersom vi tyckte det lät lite spännande tackade vi ja och började mäta och lusläsa tidningar och tv sommaren och hösten 1991. Skälet till att vi överhuvudtaget fick frågan var att ingen av studenterna på C-kursen var intresserade. Så Kent fick börja leta bland B-kursstudenterna istället, där jag och Nicklas skrev en uppsats om mediernas personifiering med Peter Esaiasson som handledare.


Kent Asp genomförde sin sista Medievalsundersökning 2010 och skrev tillsammans med Johannes Bjerling Mediekratin en sammanfattande analys av mediernas bevakning av valrörelserna 1979-2010.

För att fortsätta tidserien genomförde jag tillsammans med forskningsassistenterna Linnéa Damber och Karin Wändal 2014 års Medievalsundersökning och presenterade resultaten i maj 2016 på seminariet där Kent avtackades.

Dessa resultat presenteras nu i boken När makten står på spel - journalistik i valrörelser  (Bengt Johansson och Lars Truedson (red), utgiven av Institutet för Mediestudier. Förutom ett kapitel om mediernas bevakning av valrörelsen 2014 har många kollegor bidragit (läs mer här).

Ladda ner boken här eller beställ den från IMS.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den blomstertid nu kommer.... Veckans valaffisch v.28

Fyra spaningar i invasionens skugga

Vem gynnades av valbevakningen - en fråga om AB-index?