Framtidens valaffischer finns i.....Danmark!

Inför förra riksdagsvalet var jag med i Lantz i P1 (eller om det nu var P4) och pratade om valaffischer. Denna urgamla form av politisk propaganda. Fick frågan om hur framtidens valaffischer kan komma att se ut. Slängde då ur mig att om kandidaterna kunde röra på sig och prata precis som tavlorna i Harry Potter så vore det väl ett sätt att utveckla kommunikationskanalen. Inte trodde jag att jag skulle vara sannspådd bara fyra år senare. I det danska EU-valet testar man nu affischer där kandidaten börjar berätta om sin politik när man riktar mobiltelefonen mot den (man måste dock ha laddat ner en app först). Framtiden är nutid! Titta här.

Strax efter jag postat inlägget fick jag veta att Angela Merkel hade talande affischer i förra valet i Tyskland. Så som det ofta är i politisk kommunikation lånar man av varandra. Kanske är det i Tyskland som framtiden började?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den blomstertid nu kommer.... Veckans valaffisch v.28

Fyra spaningar i invasionens skugga

Vem gynnades av valbevakningen - en fråga om AB-index?