TV-reklam och EU-valet del 2 (Vänsterpartiet)

I flera EU-val har partierna profilerat sina toppkandidater. I EU-valet 2009 gjorde t ex Marit Paulsen tv-reklamsnuttar i amatörvideostil, men alla kandidater använde inte Tv-mediet för att kampanja. Inte heller i årets EU-val har alla partier och kandidater (ännu så länge) någon egen tv-reklam. En del verkar också lägga ut dem på hemsidan och lita till att de sprids i sociala medier och på andra mediers sajter.

Idag tittar jag lite närmare på Vänsterpartiet

V har lagt upp tre filmer på sin hemsida i samma stil. En EU-kritisk text i bakgrunden, där en företrädare kommer in i bild och ger besked om partiets inställning. Gemensamt är att de har lite svårt att få ihop vad de exakt vill göra med kritiken mot EU.

I den första framträder Jonas Sjöstedt och kritiserar EU:s krispolitik och att V står för att rädda välfärden. EU-kopplingen är dock inte glasklar, även om man säger sig även vilja rädda välfärden i EU. I den andra lyfter man fram EU-kandidaten Malin Björk, där EU och Europa likställs (vem pressar egentligen lönerna?) och att partiet istället står för schyssta jobb och schyssta avtal. I den tredje lyfter Björk fram att arbetet för jämställdhet varit det mest framgångsrika man gjort i EU. Bakom henne står dock en text där EU sägs försämra för kvinnor. Hade man inte varit framgångsrik? Inte heller den slogan man har - "inte till salu" - lyckas man heller få in naturligt. Nej, detta kunde Vänsterpartiet gjort bättre.


http://www.vansterpartiet.se/eu-val-2014/

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den blomstertid nu kommer.... Veckans valaffisch v.28

Fyra spaningar i invasionens skugga

Vem gynnades av valbevakningen - en fråga om AB-index?