Tidsbundna valaffischer


Årets valaffischer har inte bjudit på så värst många överraskningar. Kanske är framhävandet av personliga egenskaper hos Marit Paulsen och Lars Adaktusson det enda som egentligen sticker ut. Många vill därför gärna dissa valaffischerna för dess tråkighet. Men man måste komma ihåg att de ska signalera att det är val, föra fram ett kort budskap och (kanske framförallt) inte skrämma bort väljare.











De svenska valaffischerna är nu för tiden allt oftare textbaserade och förekommer bilder är det på leende kandidater (i halvfigur eller ansikte).

Korta slogans (inte till salu, närodlad politik) kombineras med olika sakpolitiska utspel. Att kombinera fråga-svar eller påstående-konsekvens är också poppis.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Affischkampen vid extravalet 1958

Varför skulle myndigheter inte berätta allt de vet? En liten undersökning med en hypotetisk fråga

Public service är en prefekt måltavla i kulturkriget