söndag 27 maj 2012

ICA lördag Vol 5

Jag måste nog köpa ett nytt batteri till datorn, eftersom jag fick slut på batteritid i går eftermiddag. Det fick bli papper och penna på seminarierna istället och här kommer några uppdateringar om vad jag lyssnade på.

Koen Panis och Hilde Dy Van den Bulck hade tittat närmare på hur människor uppfattar kändisar med samhällsengagemang. De hade Belgien som case och det visade sig att när människor fick räkna upp kändisar var det en ganska liten lista personer som återkom (Bono, George Clooney, Madonna, Bob Geldof). Dessutom kände de allra flesta till vilken organisation de företrädde eller vilken sakfråga.

Thomas Koch, Thomas Zerback och Nayla Fawzi hade ett paper om the "repeptition of a truth effect". Att något uppfattas som mer sant om man hör det upprepas gång på gång. Det visade sig dock att effekten endast fanns bland dem med hög politisk kunskap och politiskt intresse. Att försöka övertyga ointresserade väljare med att tjata hål i huvudet på dem är inte någon poäng om resultaten kan generaliseras.

Andrea Umbricht och Frank Esser jämförde nyheter i England, USA, Tyskland, Schweiz, Frankrike och Italien. Med en omfattande innehållsanalys kunde de visa att Hallin och Mancinis modell av mediesystem i stort sett fungerar i hur nyheterna ser ut i olika länder. En genomarbetad studie där H & M får stöd för en gångs skull. Oftast brukar författare visa att H & M:s modell inte fungerar så bra, så det här var lite nytt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar