ICA söndag Vol 6

Nicole C Kramer visade att bitterljuva filmer skapar skillnader  i upplevelser till skillnad från sorgliga och glada filmer. Det visar sig också att kvinnor är mer benägna än män att uppleva positiva känslor av bitterljuva kvinnor, vilket de förklarar med att kvinnor är mer empatiska än män.

Seung Mo Jang och Hoon Lee studerar populärmusikens påverkan på politiska attityder, i detta fall Lady Gagas "Born this way". Författarna undrar om åsikterna om attityder till homosexuella förändrades av att lyssna på sången och om det också påverkades av om man ser homosexualitet är något medfött eller ett val. Resultaten visade att det fanns en effekt bland dem som såg homosexualitet som något medfött. Med andra ord i linje med att effekter är troligare om man har en predisposition att ta till sig budskapet.

Mina Choi and Dave Wilcox hade ett paper om hälsobudskap och medieeffekter. Frågan är vad underhållning har för effekt. (68 % amerikaner har övervikt, 33 procent är feta)? Är då människor som intresserar sig för nöjes och modenyheter annorlunda i sin syn på diet, motion och hälsosam mat? Detta jämfört med dem som tar del av nyheter kring hälsa och kost? Visst är det så! Tar man del av nöjesnyheter vill man inte tappa vikt genom motion och kost utan av dieter och bantning.

Veronica Hefner, Kelly Woodward, Laura Figge och Nikki Santora, Chapman gjorde ett experiement bland medelålders kvinnor kring deras självbild och medievanor. Det visade sig att kvinnorna i och för sig inte hade orimliga kroppsideal, men de trodde kanske att deras respektive eller vänner förväntade sig andra ideal. Sedan använde de Pretzi som presentationsprogram, vilket ju faktiskt är hur cool som helst! Fick dock precis en app till PP som tydligen kan göra samma saker. Värt att testa!




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den blomstertid nu kommer.... Veckans valaffisch v.28

Fyra spaningar i invasionens skugga

Vem gynnades av valbevakningen - en fråga om AB-index?