Veckans valaffisch (vecka 13)

Bildmedier är känslomedier. Att använda starka bilduttryck för att väcka känslor (patos) är därför ganska självklart i politisk bildpropaganda. En av de starkaste affischerna jag hittat är Svensk samlings (Högerns) affisch från 1936. Med tydliga anspelningar på Munchs Skriet varnar partiet för vad som kan hända om försvarsreformen genomförs. Budskapet är att Sverige riskerar att bli lika försvarslöst som Abessinien var när Italien med ett stort teknologiskt övertag (stridsvagnar och bombflyg) angrep och annekterade landet.

Kommentarer

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Egentligen varnar affischen för vad som skulle kunna hända om försvarsreformen *inte* genomförs.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Affischkampen vid extravalet 1958

Varför skulle myndigheter inte berätta allt de vet? En liten undersökning med en hypotetisk fråga

Public service är en prefekt måltavla i kulturkriget