lördag 20 mars 2010

Veckans valaffisch (vecka 12)

Hur övertalar man? Inom den klassiska retoriken finns det ju ett antal knep. Genom att (1) behaga och få den som lyssnar att bli välvilligt inställda genom sin personlighet och att framstå som förtroendeingivande – ethos. Sedan kan (2) försöka ”röra” mottagaren genom att väcka känslor (patos). Men man kan också (3) undervisa, att vädja till förnuftet med argument (logos). På valaffischerna finns det givetvis exempel på olika former av argumentationsteknik. Jag ska nu under tre veckor ta upp exempel på ethos, patos och logos i affischhistorien. Urvalet är givetvis helt subjektiv och bygger på att jag tycker att affischen ifråga tydligt visar olika typer av retorik. Vi börjar med ethos och där har jag valt socialdemokraternas affisch från 1940. Mitt under brinnande krig var det viktigt att socialdemokraterna skulle framstå som trovärdiga. Då lyfter fram Per-Albin Hansson på affischerna som ser allvarlig och förtroendeingivande ut. Inte ens i närheten av ett leende...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar