onsdag 20 juni 2018

Kidnappade affischer - Veckan valaffisch v.25

I den digitala mediemiljön har det blivit vanligt att sprida bilder som antingen får förändrad betydelse då text eller själva bilden görs om. Dessa så kallade memes är omåttligt populära och sprids hela tiden på sociala medier. De har blivit vår tids satirteckningar, inte minst eftersom många av dem är politiska och syftar till att kritisera och förlöjliga makthavare.

Valaffischen är också givetvis ett tacksamt byte för att göra satir av digitalt. När både redigering och spridning demokratiserats så att i princip vem som helst med lite datorvana och en internetuppkoppling kan göra om partiernas affischer svämmar nätet över med omgjorda affischer. Vi har sett flera exempel på detta de tre senaste valrörelserna. 2006 var det flera som gav sig på dåvarande Folkpartiets tema om "Framtidens Nyheter" där de i löpsedelsstil presenterade de positiva effekterna av sin politik. På Folkpartiets valaffischer kunde man hitta "nyheter" om att Sverige fått nobelpristagare som en följd av partiets politik. I kritikernas ögon blev det istället negativa konsekvenser av partiets politik som uppmärksammades. Helt i negativa kampanjers anda.






Vi har redan i veckans valaffisch uppmärksammats Kristdemokraternas djur på bild-kampanj 2010 i tidigare inlägg då Göran Hägglund stirrar på djur. Det blev tacksamt för alla möjliga byten av såväl bild som text. En del uttalat kritiska andra mer humoristiska och absurda. på originalaffischen stirrar Hägglund på en vrålande gorilla. På satiren på nätet himlar gorillan med ögonen och undrar vad kristdemokraternas vrålande partiledare egentligen har för sig.




I valrörelse 2014 blev på samma sätt partiernas affischer (och även valfilmer) kapade av motståndare och spridda digitalt. De flesta affischerna gjordes om, där det vanligaste var att sätta ny text till befintliga affischer. Såväl Miljöpartiet som Sverigedemokraterna fick känna på att andra gjorde om affischerna där det hävdas att detta är vad partierna egentligen står för och menar. De officiella affischerna berättar inte sanningen. Stilgreppet är vanligt och effektivt i de negativa kampanjernas värld.









Kommer vi få se exempel på omgjorda affischer i höstens val? Det finns många saker som är osäkra valåret 2018, så faktiskt även de digitala satiraffischerna. Hade någon frågat mig för ett tag sedan hade jag utan tvekan utnämnt 2018 års val till en valrörelse översvämmad med memes och omgjorda affischer. Men EU:s nya direktiv om skydd om upphovsrätt kommer att helt ändra förutsättningarna för sådan kommunikation. Nu tar ju EU-beslut tid att implementera så kanske blir 2018 års valrörelse istället den sista där våra sociala medieflöden fylls med satiraffischer? 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar