lördag 10 juni 2017

Om att påverka med events: ny avhandling från Handels

Idag lade Henrik Jutbring fram sin avhandling Social Marketing Trough Events. Jag har läst den i egenskap av betygsnämndsledamot och skälet till att jag blev inbjuden till detta uppdrag var att Henrik använder medieteorier i sin forskning (framing theory).


Social marketing är marknadsföring som inte syftar till att vi ska köpa saker, utan att vi ska förändra våra beteenden i en för individen/samhället önskvärd inriktning. I Jutbrings studie handlar det i förta hand om Way Out West och när festivalen blev köttfri. Han studerar dels de miljömässiga konsekvenserna, hur olika intressegrupper försökte påverka mediebilden av festivalen och hur det vegetariska initiativet togs emot av besökarna.

Jutbring visar att även en så begränsad händelse som att gå på en festival några dagar verkar påverka många besökare att minska sin köttkonsumtion även på sikt. Om resultaten även kan gälla för andra events så betyder det att man kan fundera på om det kanske är minst lika effektivt (kanske ännu mer) att jobba med attityd och beteendeförändringar i samband med festivaler eller andra events för att få människor att leva ett mer hållbart liv eller vad man nu vill åstadkomma. Kanske är events mer kraftfulla som opinionsbildare än vi trott?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar