tisdag 13 mars 2012

Twitterbarometern 2012

På Mediedagarna i Göteborg förra veckan presenterades för första gången Twitterbaromentern, en mätning som försöker fånga vilka twittrare som har störst inflytande. Nu är det ju inte så lätt att mäta inflytande och det görs indirekt genom att egentligen mäta popularitet, dvs. följare och re-tweets. JMG är med på ett hörn eftersom min kollega Marie Grusell varit och tagit fram rapporten och presenterade resultaten på Mediedagarna. I topp ligger då Jonas Gardell med över 77 000 följare och Carl Bildt med 109 (själv har jag 55, men å andra sidan har mitt twittrande legat i träda i några år).
Frågan är då vad detta egentligen betyder? Att en och annan som läst det som dessa twittergiganter skrivit ändrat en tanke eller två är självklart. Det gäller för all kommunikation. Men den intressanta frågan är ju vilka opinionsmässiga konsekvenser Bildts och Gardells twittrande får? För annars kan vi knappast prata om reellt inflytande. Läs rapporten här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar