Propagandainspektionen (vecka 10): Vårt land, vårt land - om nationella symboler

EU-val handlar - som forskningen visat många gånger - inte bara om EU. Eller rättare sagt handlar det ofta inte alls om EU utan om inrikespolitik i respektive land. Om EU används är det oftast med argumentet att vissa saker såsom brott eller klimatfrågor bara går att lösa på EU-nivå eller också används EU som ett hot mot den nationella suveräniteten. Bryssel blir därmed snarast ett skällsord. Vi ska återkomma till EU-symboler framöver, men tänkte börja i andra änden, dvs hur nationella symboler används i EU-val. Kort sagt: hur framställs den egna nationen i EU-kampanjer? Vad använder partier för att illustrera det egna landet när väljarna ska välja sina representanter till EU-parlamentet?

 

Symbol 1:a - flaggan

Landets flagga hittar vi i många kampanjer och det handlar då inte bara om nationalistiska och EU-kritiska partier. Även mer EU-vänliga partier använder det egna landets flagga ibland. Oftast är det då en bild på landets flagga, men ibland är kreativiteten lite större som exempelvis i valet 2009 då den nyligen valde finske presidenten Alexander Stubb (han var utrikesminister då) och dåvarande Samlingspartiledaren Jyrki Kataionen prydde en affisch som blåser ut blommor och fjärilar som tillsammans bildar den finska flaggan men sloganen: "Var gör litet stort?"


Vanligare än maskiner som skapar flaggor är att kombinera landets flagga med EU-flaggan som det kroatiska partiet Allians för Kroatien använde i kampanjen 2014 och där budskapet var "Välj rätt för Kroatien"



Men ibland finns bara flaggans färger kvar som symbol, inte själva flaggan i sig. Irländska partiet Fianna Fails kandidaters budskap 1979 var att de var på väg till Europa, vilket symboliserades med en pil som innehöll den irländska flaggans färger men som också är partiets färger (organge, grön och vitt). Den blåa pilen ska rimligen tolkas som EU:s färg. Värt att notera att svenska partier har svårt att endast använda liknande färgsymbolik då både den svenska flaggan och EU:s är blåa och gula! Det blir liksom ingen skillnad för svenska partier att ha blått och gult som ett nationalistiskt eller ett EU-statement.

Landet som kartbild

I 2009 års kampanj vände den italienska politikerna Antonio Di Pietro på den europeiska kartan så att Italien hamnade högst upp med budskapet: "Låt oss gå tillbaka till Europa med Italia dei Valori". Att det egna landet är med på en Europakarta förekommer då och då, ofta med en avvikande färg. Men att vända upp och ner på kartan är lite unikt för Di Pietro.

 

Än mer innovativt var kanske svenska Miljöpartiet som visade sin kamp mot medlemsskapet genom att forma konturen av Sverige som en motsträvig hund dragandes i koppel i riktning mot EU. Budskapet var tydligt i valkampanjen 1999: "Nu får det vara nog. Bort med korruption, byråkrati och miljöförstöring. Du väljer".


Andra som använt konturen av landet var det rumänska partiet PNTCD som använde konturerna av Rumänien i en valaffisch från 2014. Men man lade också in en bild på natonalsymbolen hjältekorset som byggdes på 1920-talet i de sydliga Karpaterna. Korset är 40 meter högt och beläget på över 2200 meters höjd. Slagorden på affischen är: "Vi försvarar Rumänien. Tro, lag och värdighet".


 

Välkända nationella symboler

Med hjältekorset är vi inne på en tredje katergori nationella symboler som varken är flaggan eller kartan utan något som alla känner igen. Hjältekorset är givetvis något som alla rumäner är bekanta med. Detsamma gäller berget Kriváň i Slovakien som syns bakom kandidaten Vladimir Frano från partiet Slovenská národná strana från 2019 års valkampanj. Berget är en nationalsymbol och syns också på andra kandidaters affischer då och då.

 

Men det finns ju symboler som nått långt utanför ländernas gränser. Franska miljöpartiet Les Verts använde i valet 2004 en affisch som visar hur vattnet stiger i Paris där Eifelltornet omges av höga vågor. Bilden är en pastisch på katastroffilmen The day after tomorrow och kampanjbudskapet är: "Global uppvärmning efter imorgon?" och var inte den enda med post-apokalyps som kampanjtema. På en annan ses dinosaurier vandra omkring runt raserade kärnkraftverk.



Men engelsmännen och framförallt det EU-kritiska UKIP har oftast använt nationella symboler i sina försöka att piska upp nationella känslor mot EU. Det var EU-flaggor dolda under Union Jack, bilder på Winston Churchill, Big Ben och inte minst Dovers vita klippor där man inför valet 2014 photoshoppade in en rulltrappa med texten: "Ingen gräns, ingen kontroll". 



Nationella symboler som kampanjredskap

Hur vanligt är det då att använda nationella symboler på valaffischer till EU-val. Inte så värst, om man ska sammanfatta. De flesta affischer är foton på enskilda kandidater där en slogan följs av partisymbolen. Att använda nationella symboler hör till undantagen, men det tycks som det blivit vanligare i takt med att EU-skeptiska partier fått vind i opinionen. Så vi får väl se om årets val blir starkt präglade av nationella symboler med tanke på att nationalalistiska partier verkar ha framgång i opinionen på många håll i Europa. 

av Bengt Johansson 

Alla affischer är hämtade från: https://www.electionsmonitoringcenter.eu/

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den blomstertid nu kommer.... Veckans valaffisch v.28

Fyra spaningar i invasionens skugga

Vem gynnades av valbevakningen - en fråga om AB-index?