När jag var krönikör....

I många år - närmare bestämt mellan 1998 och 2013 - var jag krönikör i Borås Tidning. När jag rekryterades av dåvarande chefredaktör Jan Öjmertz var det enda kravet att det skulle handla om medier och gärna ha en knorr på slutet. Efter bästa förmåga försökte jag hålla mig till den kravspecifikationen och resultat blev en mängd olika texter, där journalistik och politisk opinionsbildning samsades med mer allmänna funderingar kring mediesamhället och medieutveckling. 

Sammantaget blev det 87 texter i tidningen, en del blev bättre än andra. Ofta försökte jag knyta an till en aktuell fråga eller någon debatt som just förts för att vara lite nyhetsmässig. Dessutom ville jag vara lite personlig och om det gick ta in egna erfarenheter i texterna. En gång skrev jag om hur det kändes att lite oväntat vara med i en blogg efter att ha haft ett privat samtal med en person (Jag har blivit bloggad). En annan gång resonerade jag om varför jag som ung student till slut bestämde mig för att skaffa en tv-apparat.

Det finns ett avbrott i strömmen av krönikor eftersom jag tackade för mig 2004, då min arbetsbelastning var lite för hög. Men saknaden av att skriva krönikor blev för stor och till slut frågade jag redaktören om jag kunde få återkomma i krönikörlaget. I mars 2005 var jag på banan igen, med lite längre intervall mellan krönikorna fram till 2013.

Texterna mellan 1998 och 2004 samlade jag ihop i en lite skrift, mest för att veta var jag hade dem. Den går att läsa här om man är intresserad. De andra krönikorna är numera bakom betalvägg och därför tänkte jag återpublicera dem på bloggen framöver. En (gammal) krönika i veckan, med en förklaring eller försvarstal som inledning. Jag har också gjort kortare inhopp på nättidningen Alba, på Elfsborgs webbplats och i tidningen Kommunal ekonomi. Även dessa kommer att läggas upp på bloggen framöver.

Vissa texter håller ganska bra medan andra gnagts sönder av tidens tand. Men det må vara hänt. Krönikor är ju lite av en färskvara och det kan så här retrospektivt vara spännande att fundera lite på vad som skett sedan texterna publicerades första gången. Kanske är problematiken densamma eller har vi hamnat något helt annanstans än jag såg från min dåvarande horisont?

 Länk till krönikeboken.

 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den blomstertid nu kommer.... Veckans valaffisch v.28

Fyra spaningar i invasionens skugga

Vem gynnades av valbevakningen - en fråga om AB-index?