Snabbtänkt om politiska skandaler

Egentligen hette det ju affärer. Rainer, IB, sjukhusspionen och Ebbe Carlsson var inga skandaler, det var politiska affärer i den svenska offentligheten. Skandaler användes inte när det gällde politik. Men under 1990-talets sista år började det kallas skandaler, inte minst var vi akademiker drivande när det i den engelskspråkiga litteraturen började komma titlar som Media Scandals och The Political Scandal.

När jag blev kontaktad av redaktörerna för Snabbtänkt i våras funderade jag ett tag på vad jag kunde bidra med. Jag har ju minst sagt varit lite bred i mina forskningsintressen. "All over the place" kanske någon skulle säga. Valaffischer, politisk tv-reklam, medieeffekter eller kanske mediernas partiskhet? Varför inte något om nyhetsvärdering och kampen om dagordningen? Nu blev det en text om skandaler istället. Mitt intresse för skandaler började med projektet Bilder av mediermakt som jag hade i början av 2000-talet. Skrev en rapport om skandaliserade regionpolitiker och boken Efter valstugorna om valstugereportaget i valet 2002. En spin-off blev min hitintills mest citerade artikel (Talk Scandals) tillsammans med Mats Ekström. Sedan dess har det inte varit så mycket skandalforskning, men nu är det lite på gång igen. Mats och jag har precis lämnat in ett kapitel i en internationell antologi om skandaler. Vi gör en uppdatering av begreppet pratskandaler och hur villkoren förändrats efter genombrottet för sociala medier och populistiska politiska strömningar (originalet skrevs 2008). Dessutom har Orla Vigsö och jag skrivit ett annat kapitel om politiska skandaler och dess relation till kriskommunikation. Den ska också publiceras under nästa år. Tills dess kommer här en liten text om skandalerna i 2018 års valrörelse. Först verkade det inte bli några, men mediernas granskningar och lite självförvållade uttalanden från Jimmie Åkesson gjorde att valrörelsens sista veckor inte blev skandallösa. Läs hela texten i på JMGs webb.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den blomstertid nu kommer.... Veckans valaffisch v.28

Fyra spaningar i invasionens skugga

Vem gynnades av valbevakningen - en fråga om AB-index?