torsdag 22 mars 2018

Vi lär nog fortsätta att klicka

Det finns ju som bekant inga gratisluncher. Man betalar alltid, på ett eller annat sätt. I skandalen om Facebook och Cambridge Analytica har den devisen blivit plågsamt tydlig. I ett kommersiellt mediesystem är det vi konsumenter som är varan. Facebooks hela affärsidé är just detta. Den tillgång Facebook har och säljer är oss användare. Det vi gör, skriver och lajkar ska kunna användas för precisionsmarknadsföring och som nu bekant också för politiska kampanjer. Det är inget konstigt utan en av poängerna med big data.

Så vad är det alla bråkar om? Alla borde väl vara medvetna om att när man klickar på saker så genererar det information som kan användas av andra. Nu har Cambridge Analytica tänjt på gränserna och även inkluderat vänner till som den som gör personlighetstestet de publicerade på Facebook. Den utlösande faktorn är Cambridge Analyticas både nästan mytiska, men också tvivelaktiga rykte. Företaget har aktivt försökt få det att framstå som att de kan avgöra politiska val, även om experter och forskare knappast är övertygade. Att de sedan skryter inför vad de trodde var presumtiva kunder inför dolda kameror är inget som man behöver fästa sig vid. Säljmöten är ju som de är.

Men även om Cambridge Analytica hamnat i skottgluggen är skandalen Facebooks. Nu har Mark Zuckerbergs efter flera dagars tystnad varit ute och bett om ursäkt. Men kommer affärsmodellen egentligen att ändras?

Politiker på båda sidor om Atlanten är på krigsstigen och kanske blir det större krav på transparens om vad data används till och att användare måste aktivt godkänna vad som delas vidare. Men frågan är om det kommer göra så stor skillnad. Vi klickar ju i det mesta på nätet utan att tänka oss för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar