TV-ledning i konkurrens
Idag har jag varit ledamot i betygsnämnden på en ny avhandling i journalistik. Författare är Johan Lindén på JMK i Stockholm. Titeln på avhandlingen är TV-ledning i konkurrens och i flera avseenden är studien unik. Johan som sedan många år är anställd på SVT fick i stort sett fullständig insyn i SVT:s ledningsarbete under de turbulenta åren i slutet av 1990-talet och gjorde omfattande observationer vid olika möten i kombination med chefer i ledande positioner och medarbetare. Nu är studie klar och Johan Lindén har gjort många intressanta iakttagelser om hur förändringsprocesserna mot en allt större publikanpassning av public service gick till i slutet av förra seklet. I takt med vikande publiksiffror, förändrade politiska villkor och en allt tuffare mediemarknad genomfördes stora förändringar av SVT, som i många avseenden förändrade hela organisationskulturen. Som läsare är det fascinerade att läsa om bråk och konfliktlinjer mellan olika delar av SVT och hur ideal bryts mot varann. Särskilt spännande är det att läsa om hur SVT agerande internt när Expedition Robinson vändes från kritikstorm till tittarsuccé och hur självaste VD:n Sam Nilsson satte sig vid klippbordet. Spelet kring den nya VD:s som aldrig tillträde efter en förtroendekris (Lars Weiss) är också intressant läsning.Andra intressanta avsnitt är vilken makt programchefen fick när tablåläggningen blev allt viktigare i den ökande konkurrensen.
Avhandlingen är både lättläst och läsvärd för den som vill titta bakom kulisserna i ett stycke svensk TV-historia. Läs mer här.
Kommentarer
Skicka en kommentar