fredag 9 september 2011

Future of Journalism Vol 2

Journalistikprofessorn Robert McChesney höll dagens key-note om den professionella journalistikens ställning i USA och dess framtid. Till skillnad från Emily Bell som höll gårdagens key-note (kommer tillbaks till den), såg inte McCheseny några ljus i mörkret i dagens USA. Han menade att journalistikens kris till och med är demokratins kris, men hans recept var att USA i likhet med andra länder måste subventionera journalistik med skattemedel, detta eftersom journalistik inte är "business" utan "common good". Det konkreta förslaget han nämnde från sin bok (The Death and Life of American Journalism: The Media Revolution that Will Begin the World Again) var att ge alla medborgare 200 USD som man kan ge till valfri icke-vinstgivande nyhetsorganisation.

Från sitt retoriskt mycket underhållande tal kommer lite blandade fakta och fritt översatta citat.

  1. "Skälet till att vi behöver journalistik är för att regeringen ljuger för medborgarna - alltid" (Walter Lippman)
  2. "Vi behöver fri press för att förhindra att politikerna startar krig och andra galenskaper" (Madison)
  3. "Om du får något gratis on-line är du inte en kund, utan en vara"
  4. ”I USA lägger staten 1 miljard USD på subventioner för medier och journalistik. Ser man till hur mycket pengar per capita USA lägger ner är den 1/35 jämfört med Skandinaviska länder”
  5. ”På 1800-talet subventionerade den amerikanska staten i dagens penningvärde 35 miljarder på tidningsdistribution!”
  6. ”På 1970-talet gick det 1 PR-konsult på varje journalist i USA, på 1980-talet 2 konsulter på varje journalist. Idag är relationen 4 PR-konsulter på varje journalist”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar