Propagandainspektionen (vecka 7): Dags för EU-val och Propagandainspektionen återuppstår

Den 9 juni 2024 är det för sjunde gången dags för oss i Sverige att gå till valurnorna och rösta fram våra representanter till EU-parlamentet. Med andra ord blir det snart valkampanj igen och även om själva kampanjen lär dröja har det börjat röra på sig så smått. Turbulensen om vilka som skulle bli Kristdemokraternas toppkandidater har väl ingen kunnat missa. Men för några dagar sedan presenterade också Sverigedemokraterna sina toppnamn och öppnade kanske dörrarna igen för en Swexit.  


En grej om EU-valskampanjer varje vecka

Precis som Propagandainspektionen gjorde inför den svenska valrörelsen 2022 kommer vi även nu posta ett inlägg varje vecka. Till en början blir det mest tillbakablickar mot tidigare valrörelser - både i Sverige och andra EU-länder. Detta är möjligt eftersom det på forskarnätverkets EEMC:s webbplats finns valaffischer insamlat från det första EU-valet 1979 och framåt. Arkivet är inte fullständigt men fylls hela tiden på när nya affischer hittas i arkiv och på andra ställen. Har ni som läser afficher eller bilder på affiscer tar vi tacksamt emot dem. Det finns stora luckor, inte minst i Sverige från kampanjerna före 2009.

Propagandainspektionen och forskning om EU-val

Propagandainspektionen (dvs. Nicklas Håkansson, Orla Vigsö och undertecknad) är medlemmar i forskarnätverket EEMC (European Election Monitoring Center) där vi med kollegor i alla EU-länder (och Storbritannien) undersökt hur partierna kampanjat inför EU-val.

Vi har skrivit böcker om valkampanjerna 2014 och 2019 och planerna är att det ska skrivas en bok även efter detta val om partiernas valaffischer, valfilmer och andra kampanjkanaler. Dessutom har Institutet för mediestudier publicerat rapporter om hur medierna bevakat EU-val där vi medverkat. Vi hoppas att det även denna gång finns möjlighet att undersöka hur de svenska medierna rapporterade om EU-valrörelsen. 

Här är en lista över några publikationer vi varit inblandade i och är någon intresserad av ett kapitel eller två som inte är tillgängligt online är det bara att höra av sig.

The 2019 European Election Campagin. In the Time of Populism and Social Media

 
 






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den blomstertid nu kommer.... Veckans valaffisch v.28

Fyra spaningar i invasionens skugga

Vem gynnades av valbevakningen - en fråga om AB-index?