Sveriges mest berömda sms?

Idag fick jag ett sms som var berömt redan innan det var skickat. Regeringen hade gett Folkhälsomyndigeten och MSB i uppdrag att utnyttja sms för att kommunicera med medborgarna under covidpandemin. Budskapet var att vi skulle gå in på krisinformation.se och ta del av de skärpta reglerna. 

Det finns en hel del att säga om det här. För det första är sms egentligen ingen speciellt bra lösning för kriskommunikation. De som håller på med telekommunikation brukar påpeka att sms inte är längst fram i kön för telekommunikation och därför kanske inte är det mest lämpade sättet att kommunicera i en krissituation. Istället förordar man ett system som kallas för cell-broadcast, där det kommer ett meddelade i mobilen ungefär som en pushnotis. De som varit i USA och fått ett "Amber-alert" har stött på denna larmteknik och en del länder i Europa har infört det som kallas EU-alert. Men i Sverige valde regeringen sms och vi har ännu inte cell broadcast på plats.

Sms har funnit sin plats i VMA-verktygslådan sedan ett tag tillbaka eftersom lagstiftning ändrats så att personer som använder en mobiltelefon i ett visst geografiskt områden kan nås av larm. Men som sagt, sms är egentligen inte ett optimalt system för samhällsinformation och framförallt inte när det ska larmas.

Läs mer om det HÄR 

Men nu till det berömda sms:et. Det är redan utskällt på sociala medier och kanske beroende på att regeringen gjorde som palmeutredaren Krister Petersson och dundrade på med en presskonferens där nyhetsvärdet inte visade sig vara så stort. Egentligen är det kurs 1A i kommunikation att anpassa budskap efter kanal. Kallar man till presskonferens måste man har något viktigt att säga, annars faller det lätt pladask. Den som vinner tävlingen i genren "vi borde skickat ett pressmeddelande istället" är givetvis den socialdemokratiske finansministern Bosse Ringholm som kallade till presskonferens när dåvarande generaldirektören för Riksrevisionen Inga-Britt Ahlenius inte skulle få fortsatt förtroende. Året var 1999 och Ringholm upprepade samma mening som en papegoja inför förvånande journalister. "Inga-Britt Ahlenius har uttryckt önskemål om ett annat uppdrag", upprepades i det oändliga. Det hade passat mycket bättre i ett pressmeddelande.

Men å andra sidan. Om det visar sig att besökstrafiken på krisinformation.se ökar radikalt och att människor i allt högre grad efterlever reglerna får vi kanske omvärdera sms:et. För tänk om de ansvariga kommunikatörerna visste att det mest effektiva sättet att få uppmärksamhet är att bli utskälld och kritiserad. För den uppmärksamhet som ett enda litet sms från myndigheter fått är svår att matcha. Inte minst när själva innehållet inte var så uppseendeväckande. Kanske gick vi alla på en strategiskt kommunikativ fint? I så fall "well played"!

 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den blomstertid nu kommer.... Veckans valaffisch v.28

Fyra spaningar i invasionens skugga

Vem gynnades av valbevakningen - en fråga om AB-index?