tisdag 2 september 2014

Väljarna värderar valfilmer

I valrörelsens 2010 gjorde vi en studie av hur väjare värderar partiernas valfilmer. I LORes e-panel ställdes frågor till respondenter efter det att de fått se partiernas valfilmer. Eftersom delar av den akademiska världen har väldigt långa publiceringstider kom resultaten först i tryck i veckan. Tillsammans med Christina Holtz-Bacha har jag nu publicerat en artikel i Journal of Political Marketing, där vi visar en del både väntade och lite oväntade resultat.

Inte helt oväntat är partitillhörighet en stark faktor som påverkar hur man bedömer partiers reklamfilmer om allt från professionalitet, om den skapar en positiv bild av partiet, att den väcker starka känslor och om den antas påverka väljare. Gillar man partiet tycker man med andra ord också att filmerna har en massa positiva egenskaper.

Att politiska motståndare inte är lika positiva till andra partiers valfilmer är inte så förvånande. Desto mer anmärkningsvärt är att de som inte har en uttalad politisk preferens bedömer filmerna ungefär likadant som de som ogillar partiet. Med andra ord finns det inget som tyder på att filmerna kommer påverka de väljare som inte bestämt sig. Valfilmerna har framförallt en mobiliserande effekt. 

http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/15377857.2012.728188#preview

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar