tisdag 29 april 2014

I väntan på den svenska kampanjen

Det är en knapp månad kvar i Europaparlamentsvalet. Den svenska debatten har väl inte riktigt tagit fart än, men i England är debatten i full gång, inte minst efter att opinionsmätningarna visat det EU-kritiska UKIPs framgångar i opinionen. Partiets valreklam har också skapat debatt för att vara rasistisk. Men här hemma väntar vi som sagt fortfarande på var årets EU-kampanj tar vägen. Tidigare har min forskargärning kring EU-valet varit mycket begränsad. Jag har bara skrivit en artikel tillsammans med Christina Holtz-Bacha och några andra kollegor om partiernas tv-reklam i olika länder. I år blir det dock större aktivitet. Tillsammans med ett stort antal kollegor ingår jag i ett nätverk där vi samlar in och analyserar valaffischer, annonser och tv-reklam i alla EU-länder inför valet. Det kommer att bli spännande att få inblick och jämföra hur karaktären på de olika valkampanjerna ser ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar