Att moblisera väljarna

Nu börjar det dra ihop sig. Andelen osäkra väljare minskar och valresultatet börjar "frysa fast", som Henrik Oscarsson uttrycker saken. Men eftersom ett stort antal svenskar väljer soffan framför valurnorna, blir de närmaste veckorna också en kamp om soffliggarna. Går man till affischvärlden var mobiliseringsaffischerna vanligast på 1920-talet. I och med den allmänna rösträttens genombrott hade långt fler människor än tidigare rätten att rösta, men alla använde inte den rätten. I andrakammarvalen 1921 och 1924 röstade bara drygt 50 procent av de röstberättigade. Mobilisering var därför viktigt. Jag har tidigare på bloggen publicerat affischer med mobiliseringstema (t ex v4). Här kommer en till från 1928. Valet var ett starkt ideologiskt val (Kosackvalet), där både högern och vänstern hade mobiliseringsaffischer.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Affischkampen vid extravalet 1958

Varför skulle myndigheter inte berätta allt de vet? En liten undersökning med en hypotetisk fråga

Public service är en prefekt måltavla i kulturkriget