Ett tyst konsensus - ett kapitel om den svenska pandemistrategin

Som jag skrivit om tidigare så går min forskning om pandemin mot sitt slut. Ett antal artiklar som är ute på review och lite annat blir det säkert, men texter som mer explicit handlar om covid-19 är på sluttampen. Sommaren 2020 skrev Orla Vigsö och jag ett kapitel om den svenska strategin i en bok om politisk kommunikation och Covid-19. Darren Lilleker, Ionana Coman, Milos Gregor och Edoardo Novelli var redaktörer för boken. (Läs HÄR). Men eftersom pandemin bara fortsatte ville Darren & co ha en uppdatering och strax före jul kom den nya boken Risk Communication and COVID-19 ut där Ioana Coman tillsammans med Gregor och Darren stått för urvalet av länder (bl a USA, Mexico, Ghana, Egypten, Vietnam ingår). Vårt kapitel är ett av fyra kapitel om Europa och fick namnet Sweden - The quiet consensus.  

Länk till kapitlet finns HÄR.


The Quiet Consensus

I kapitlet går vi igenom de olika stadierna i Sveriges krishantering och kommunikation och pekar på att stödet för regeringen, myndigheterna och den svenska strategin - som var ifrågasatt från andra länder och från inhemska kritiker - var fortsatt stark efter pandemin.

En första förklaring är vad som kan kallas en sorts svensk hälsonationalism, där svenskar stöttade och såg pandemistrategin som ett exempel på ett liberalt och pragmatiskt sätt att hantera covid-19. I kontrast till politiska beslut i en mer auktoritär riktning framstod den svenska strategin med frivilliga åtgärder och ömsesidig tillit som mer tilltalande, även om resultatet inte blev riktigt som förväntat.

En andra förklaring var avsaknaden av politisk debatt kring den svenska strategin. Kritiker av strategin var främst forskare, läkare och opinionsbildare. Opinionsbildning kring samhällsfrågor är i allmänhet beroende av att politiska partier antar motsatta positioner, vilket inte skedde. När inte ens den politiska oppositionen valde att utnyttja Coronakommissionens kritik mot strategin, tonades debatten ned.

En tredje förklaring, som kan hänga samman med den andra, är det decentraliserade svenska politiska systemet, där sjukvård (inklusive testning och vaccinering) är ett regionalt ansvar, och äldreomsorgen finansieras och hanteras på kommunal nivå. Eftersom det hålls val på nationell, regional och lokal nivå var ansvaret för pandemihanteringen delat mellan olika politiska partier. Socialdemokraterna ledde regeringen, men de stora regionerna och många kommuner styrdes av andra koalitioner, huvudsakligen bestående av höger- och mittenpartier. Det delade ansvaret dämpade viljan att inleda "blame games", eftersom det kunde slå tillbaka, vilket i sin tur ledde till mindre intresse för opinionsbildning kring pandemistrategin.

En fjärde förklaring handlar om tidpunkten för publiceringen av Coronakommissionens slutrapport (25 februari 2022), vilket var dagen efter Rysslands invasion av Ukraina. Medier, politiker, myndigheter och medborgare fick en annan kris att hantera, och plötsligt kändes pandemin avlägsen. Sedan visade det sig att pandemin, sjukvården eller äldreomsorgen inte heller blev framträdande frågor under valkampanjen hösten 2022. Sverige hade gått vidare.

Vilken av dessa förklaringar som haft störst inverkan på hur saker och ting utvecklade sig är omöjligt att säga, men en realistisk syn är att utvecklingen berodde på både systemiska faktorer och tillfälliga, fallspecifika faktorer.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den blomstertid nu kommer.... Veckans valaffisch v.28

Propagandainspektion (vecka 20): De rödgrönas kampanjaffischer

Propagandainspektionen (vecka 23): Dansen kring SD