JMG-forskare och pandemier

Inget inlägg på flera månader, vilket inte beror på att jag varit inaktiv som forskare. Orken har inte riktigt räckt till och sedan har bloggandet fallit längre ner på listan över saker jag velat göra. I dessa tider av coronapandemin känner jag återigen ett behov av att sprida en del av den forskning vi gör på JMG.

I projektet som jag arbetar med nu (KRISAMS), där vi studerar relationen mellan kriskommunikation och samhällsförtroende är aktiviteten på högvarv. Att vi jobbar dag och natt är kanske att ta i,
men dagarna är hektiska och tiden räcker inte riktigt till. Som jag berättade om i SVT:s kulturnyheter idag håller vi på med att forska
om både mediernas bevakning av pandemin och hur medborgarnas
syn på samhällförtroende påverkas av krisen. Vi har givetvis inga data än, men några reflektioner jag gjort handlar om hur krisjournalistiken förändrats - som jag berättar om i inslaget - och hur den också skiljer sig från hur svinfluensan bevakades. Det senare får bli en teaser till nästa inlägg.

Jag vill istället börja med att pusha för den forskning som letts mina kollegor på JMG vid tidigare pandemier. Marina Ghersetti och Tomas Odén har sedan 00-talet studerat mediernas bevakning av olika kriser och då även pandemier och smitta. Det finns tre rapporter att ladda ner och förkovra sig i för den som är intresserad. En om fågelinfluensan, en om svininfluensan och en om ebola.

Alla tre är finaniserade med forskningsanslag från MSB och ger en bra bild av hur svensk krisjournalistik ser ut när det handlar om pandemier och smitta.

Här är länkarna till de tre böckerna/rapporterna

När hoten kommer nära
Pandemin som kom av sig
Ebolahotet

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den blomstertid nu kommer.... Veckans valaffisch v.28

Fyra spaningar i invasionens skugga

Vem gynnades av valbevakningen - en fråga om AB-index?